WatSpinoza? vraagt:
Waarom is een hond schoppen een misdrijf maar een koe opeten niet?
Deze vraag is onderdeel van de interactieve tentoonstelling WatSpinoza? van Mediamatic. Dit project wakkert de publieke discussie aan door op verschillende plaatsen lastige vragen te stellen. Bekijk ook de andere vragen.
Begin een nieuwe discussie onderaan, of reageer op de bestaande discussies.
13 discussies
Waarom is een hond schoppen een misdrijf maar een koe opeten niet?
Wel grappig dat ze in andere gebieden de hond opeten en stoppen voor heilige koeien op de weg. Er is geen goed of fout, dit zijn gewoon aangeleerde dingen door de mens.
Oh, en:
en: ik kom ook met mijn studenteninkomen gewoon rond, ook al ben ik veganist. Veganistisch/vegetarisch is niet per se duurder, tenzij je dagelijks 10 vleesvervangers eet. Als je een gezond, op granen, bonen, groenten etc. gebaseerd dieet volgt hoeft het absoluut niet duurder te zijn aangezien veel van deze dingen makkelijk in bulk gekocht kunnen worden.
Open je ogen
@ Andrea:
"Daarnaast: wie zegt dat het slecht is om dieren te eten die al dood zijn? Zoals paarden bijvoorbeeld. Paardenvlees is vlees dat komt van dieren die dood zijn gegaan. Helaas wordt het bijna nergens meer verkocht! En ook: wie zegt dat het slecht is om een dier te doden omdat je honger hebt? Een leeuw eet toch ook een hert als hij honger heeft? Mensen zijn ook vleeseters!
Ook kun je zeggen dat de dieren lijden, dan zou je kunnen kiezen voor de biologische markt: dieren die een goed leven hebben gehad, genoeg ruimte, goed voedsel.. Mag je die niet doden omdat je honger hebt? Waarom eigenlijk niet? "
Dit zijn echt de typische ondoordachte argumenten tegen vegetarisme/veganisme.
1. Er bestaat niet zoiets als "dieren die al dood zijn gegaan en niet voor voedsel zijn gefokt/gedood", tenzij je je eigen overleden huisdier of roadkill eet. Denk je echt dat de vleesindustrie gewoon gaat wachten tot hun (gefokte) dieren een natuurlijke dood sterven voordat ze iets kan verkopen?
2. Een leeuw eet een hert omdat hij niet beter weet, en geen andere optie heeft. In de Westerse wereld is er een overdaad aan alternatieven voor de voedingsstoffen die je zgn. alleen maar uit dierlijke producten zou kunnen halen. Daarbij kan de mens dus wel beslissen om om ethische redenen geen vlees te eten of dierlijke producten te gebruiken, en is het menselijk lichaam ook geschikt voor een herbivoor dieet.
3. Biologisch is NIET gelijk aan "happy meat". Happy meat bestaat niet. Net als dat kosher slachten ook niet pijnloos is of humaan. Dieren worden nog steeds gefokt en gedood puur omdat de mens dat wil.
Er is zoveel mis met de huidige mindset van het gros van de mensen, dat niet-menselijke dieren op de wereld zijn voor ons genot en gebruik. Mijn antwoord op de vraag is dus ook: voor mijn part maken ze ook een misdrijf van het eten van een koe. Ik vind het even erg en even nutteloos.
Een koe is lekker
plakken
Jammer, dat deze kunst het harde werk van dierenliefhebbers, die de posters voor de PvdD hebbengeplakt voor een deel te niet doen door over te plakken op borden, bedoeld voor de Europese verkiezingen.
Verder opvallend dat zoals op ieder (b)log niemand naar elkaar luistert
Andrea
quote:
"Dat heet dus eigenglijk plat gezegt dat mensen die nog steeds vlees eten dom en onderontwikkeld zijn en mensen die wel om wezens geven en hun eigen waarde herkennen onze ontwikkelde evolutionaire toekomst zijn. Dus kies zelf waar je liever bij wil horen en of je tegen je kleinkinderen misschien ooit wil zeggen dat jij niet hebt meegedaan aan het vermoorden van de dieren" aldus Lila Lali.
In plaats van een filosofische verhandeling gelijk een veroordeling van de meerderheid van de mensen! "Haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je over de splinter in die van de ander begint' (Jezus, volgens Matteus7:3-5)
Ten eerste: niet alle mensen hebben de keus om vegetarier te worden. Als je het niet breed hebt, kun je natuurlijk groente kopen, maar dat vult niet zo erg... Dan ben je al blij dat je nét genoeg geld hebt om toch de Dirk aanbieding hamburgers te kopen....
Daarnaast: wie zegt dat het slecht is om dieren te eten die al dood zijn? Zoals paarden bijvoorbeeld. Paardenvlees is vlees dat komt van dieren die dood zijn gegaan. Helaas wordt het bijna nergens meer verkocht! En ook: wie zegt dat het slecht is om een dier te doden omdat je honger hebt? Een leeuw eet toch ook een hert als hij honger heeft? Mensen zijn ook vleeseters!
Ook kun je zeggen dat de dieren lijden, dan zou je kunnen kiezen voor de biologische markt: dieren die een goed leven hebben gehad, genoeg ruimte, goed voedsel.. Mag je die niet doden omdat je honger hebt? Waarom eigenlijk niet?
Misschien dat Lila Lali dat aan mijn onderontwikkelde brein kan uitleggen...
2 reacties, Laatste reactie: Re: Gewenning en gewoonte
Geen misdrijf
Het antwoord is: het schoppen van de hond is geen misdrijf maar een overtreding - er staat zeker minder dan drie jaar gevangenisstraf op, als er überhaupt al gevangenisstraf aan verbonden is.
En waarom is het schoppen van een hond strafbaarder dan het eten van een koe?
Er wordt bij dit onderscheid niet uitgegaan van de intrinsieke waarde van hond of koe, maar van de waarde die de eigenaar hecht aan hond of koe.
Een hond schoppen is schending van eigendomsrecht. Een koe opeten is juist bevestiging van dit eigendomsrecht.
Simple comme bonjour.
Dat het zo is wil nog niet zeggen dat het een wenselijke toestand is, maar dat is dan ook weer een geheel ander punt.
Ontwikkeling
Men doet vaak alsof ethische kwesties een alleen maar een relatieve en subjectieve waarde kan hebben. Misschien is dat ook zo.
Maar een koe b.v. heeft een zenuwgestel en de hersenen structuur welke maakt dat hun ervarings spectrum van pijn, genot, plezier, rust, angst etc. gelijk staat aan een kind van 3, 4 jaar oud. Dat een volwassen koe duidelijk andere behoeften heeft dan een mensenkind maakt daarin weinig uit; hun bewustzijn en gewaarwordingen zitten op een zelfde niveau. Een dolfijn is ongeveer een kind van 6,7 jaar oud en een varken ongeveer 5 jaar oud. Dat geeft te denken op z'n minst .... lijkt me. En hiermee vervalt ook het argument dat een dier niets anders ervaart dan een dof bewustzijn dat louter instinctief is, waarmee het lijden miniem zou zijn.
De grap is; deze kennis kon ontstaan door geavanceerde technieken in een wereld die ethisch hopeloos is. Hoe ironisch !
Cultuur is iets wat trouwens niet alleen bij de mens bestaat; dolfijnen geven elkaar namen en hebben behalve een goed werkend instinct ook regels die verschillen per groep.
Hoe het ook zij; Als een dier mij aankijkt zie ik een ongebreideld voort stuwend leven. Als een mens mij aan kijkt zie ik eerder het verzet daartegen. Een strijd tegen de natuur, uit naam van de Geschiedenis; iets wat de natuur niet bewust kent; zo zegt men in de inmiddels achterhaalde moderne filosofie.
1 reactie, Laatste reactie: maat van alle dingen
ontwickeling
Een Hond schoppen was 100 jaar geleden ook nog geen misdrijf. Dat mensen nog steeds vlees eten en dieren als produkt zien zegt vooral veel over de mens zelf uit. Ze zijn ethisch moraal totaal onderontwikkeld. Bijna alle echt slimme mensen (mensen de vaak de titel 'genie' dragen zoals da Vinci, Albert Einstein, Sokrates, Zarathustra, Voltaire, Plutarch, Newton, Pythagoras etc..........) waren al eeuwen geleden Vegetarier of zelfs Veganist. Dat heet dus eigenglijk plat gezegt dat mensen die nog steeds vlees eten dom en onderontwikkeld zijn en mensen die wel om wezens geven en hun eigen waarde herkennen onze ontwikkelde evolutionaire toekomst zijn. Dus kies zelf waar je liever bij wil horen en of je tegen je kleinkinderen misschien ooit wil zeggen dat jij niet hebt meegedaan aan het vermoorden van de dieren.
Via SMS
Onderstaande reacties zijn binnengekomen via SMS. Sms 'misdrijf' en je antwoord naar 06 - 15317109.
4 reacties, Laatste reactie: willem is aan het testen
Aaien of eten...
Met een koe als huisdier en mijn trouw hond als een opgepimpte biefstuk wordt de wereld er toch ook niet beter op?
Start discussie